gatilaros

ARoS udnævnt til Green Attraction

Det aarhusianske kunstmuseum, ARoS, har som et af de første museer i Danmark netop modtaget Green Attraction. Certificeringen fokuserer på en række parametre fra både ledelse og bygningsdrift til affaldssortering og gæster og er med andre ord et 360 graders perspektiv på, hvordan en kultur- og oplevelsesattraktion driftes mere grønt.

ARoS har som internationalt anerkendt museum i mange år haft fokus på at optimere den bæredygtige drift af attraktionen og det arbejde manifesteres nu med en officiel certificering som Green Attraction.

ARoS modtager certificeringen som et af de første museer i Danmark. Samtidig med certificeringen har museet også optimeret bygningens energimærke fra E til B og har aktiviteter og indsatser inden for genbrug af museumsgenstande, affaldssortering samt energikampagner blandt kollegaer.

Museumsdirektør, Rebecca Matthews, siger:

”Arbejdet med bæredygtighed og konstant fokus på optimering af vores energiforbrug på tværs af museet er et meget vigtigt område for os. Vi ønsker at forsikre vores mange gæster og samarbejdspartnere om, at vi tager en aktiv og seriøs rolle i at passe på miljøet."

Museumsdirektøren fortsætter:

"Vi gør en dyd ud af at tænke hele organisationen ind - fra papirarbejde og affaldssortering til måden vi leder og internt kommunikerer på. Området er en vigtig del af vores hverdag, og er også fremhævet som et særskilt fokusområde i vores nye visionsplan for 2033, der bliver fremlagt i maj måned. Certificeringen ved Green Attraction sikrer, at vi kommer omkring hele museets mange områder og holder os fast i at optimere, da certificeringen skal fornyes løbende.”

Et vigtigt fokus for fremtiden og gæsterne
Som ledende kulturinstitution bestræber ARoS sig på at være på forkant for fremtidens og gæsternes tendenser og ønsker, og derfor fortsætter museets arbejde med at optimere den bæredygtige drift - og det er blandt andet også ambitiøse planer for fremtiden med miljøhåndtering og dokumentation, der har gjort ARoS til Green Attraction.

Nyt målrettet mærke for attraktioner

HORESTA lancerede Green Attraction i 2022 og certificeringen tager højde for både ledelse, medarbejdere inddragelse, gæster, driften af bygningen, affald, restaurant, CSR og andre parametre. Certificeringen skal fornyes løbende.

Green Attraction ordningen er udviklet i samarbejde mellem Organisationen af Danske museer, Danske Zoologiske Haver og Anlæg, Foreningen af Forlystelsesparker, De videns pædagogiske Centre og HORESTA. Green Attractions faciliteres af Horesta og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.