Hvorfor skal attraktioner arbejde med bæredygtighed?
Der er øget fokus på bæredygtig turisme og Danmark anses og markedsføres i stigende grad som en bæredygtig destination. Men hvad kan en attraktion få ud af at arbejde med bæredygtighed og ved at blive miljømærket med Green Attraction.
Der kan selvfølgelig være idealistiske grunde til at arbejde med miljø og bæredygtighed, og mange attraktioner har inddraget det i formidlingen eller stedets værdigrundlag. Men for mange betyder det økonomisk og imagedelen også en del.
Indsatsen med bæredygtighed er med til at:
- Fremtidssikre attraktionen, da både politikere, samarbejdspartnere og gæster har øget forventning, om at attraktionen arbejder med bæredygtighed og agerer ansvarligt.
- Fastholde og tiltrække gæster, da et stigende antal gæster – både i ind- og udland - vægter bæredygtighed højt.
- Fastholde og tiltrække gode medarbejdere, da flere – og især unge – i stigende grad foretrækker arbejdspladser, som tager ansvar.
- Spare driftsomkostningerne og grønne-afgifter, da energipriserne – især den seneste tid - er stigende og yderligere CO2-afgifter er på vej.
- Styrke attraktionens image, da den bæredygtige indsats er med til at forbedre stedets image.