Flyselskab vil kun promovere miljøvenlige attraktioner
Fra næste år vil Air New Zealand kun promovere bæredygtige attraktioner og turismeprodukter i New Zealand. Det skal ske via landets modsvarighed til det danske Green Key-koncept.
Fra april næste år vil Star Alliance-medlemmet Air New Zealand kun sælge turismerelaterede aktiviteter og attraktioner, der er blåstemplet af Qualmark på områder som kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed.
Qualmark kan sammenlignes med for eksempel det danske Green Key-koncept, hvor der stilles en masse krav for at blive anerkendt. Hos Qualmark kigges der på fire præmære kriterier: økonomi, social ansvarlighed, miljø, kultur samt sundhed og sikkerhed.
Efter ansøgningen er modtaget, vurderer Qualmark om ansøgeren kan komme ind under paraplyen. Er det tilfældet, vurderes det, om produktet rækker til en bronze-, sølv- eller guld-rangering. Disse baseres på ansøgerens opfyldelse af områder inden for bæredygtig turisme.
I øjeblikket udbyder Air New Zealand 465 Qualmark-godkendte turismeområder i New Zealand.
Det er Coronakrisen har øget fokus på bæredygtighed.